do roku 2023
do roku 2023
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Lubin w 2024 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Wpływy w kwocie blisko 50,8 mln zł stanowiły 30,5% wszystkich dochodów. Dochody z tego tytułu były wyższe o blisko 22,3 mln zł, tj. o 78,1% w stosunku do roku poprzedniego. Drugim istotnym źródłem dochodów Gminy, a zarazem najważniejszym źródłem dochodów własnych w 2024 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły prawie 29,1 mln zł i generowały 17,5% wpływów do budżetu. W stosunku do roku poprzedniego, wartość wpływów z podatku od nieruchomości wzrosła o prawie 2,7 mln zł, czyli o 10,1%. Trzecim co do wielkości źródłem dochodów były środki otrzymane z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadań inwestycyjnych w kwocie ponad 18,9 mln zł, tj. 11,4% dochodów ogółem. Wpływy z subwencji ogólnej z budżetu państwa zrealizowane w kwocie ponad 17,1 mln zł, co stanowi 10,3% wszystkich dochodów były czwartym w kolejności dochodem. Istotnym źródłem dochodów własnych gminy były również wpływy z opłaty eksploatacyjnej, stanowiące piąte, najważniejsze źródło dochodów ogółem. Wykonane na poziomie blisko 9,9 mln zł, stanowiły 5,9% budżetu. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składało się łącznie na 75,6% wszystkich wpływów.
Łączny koszt skutków obniżenia górnych stawek podatkowych dla osób fizycznych:
1.703.691,62 zł
Łączny koszt udzielonych ulg i zwolnień dla osób fizycznych: 2.353.560,38 zł
do roku 2023
Istotne znaczenie w strukturze dochodów budżetowych Gminy Lubin w 2024 r. odegrały uzyskane dotacje i środki na inwestycje. Wartość wykonanych dochodów z tego tytułu w 2024 r. wyniosła 24.799.610,49 zł, z czego 195.715,94 zł było środkami pochodzącymi z budżetu środków europejskich, zaś 24.603.894,55 zł pozyskano z budżetu państwa lub funduszy celowych. Dochody pozyskane na inwestycje zostały zaprezentowane w poniższej tabeli.
Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2023
do roku 2023
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem UE
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2024 r. Gmina Lubin najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Łącznie ze środkami przeznaczonymi na edukacyjną opiekę wychowawczą, suma wydatków gminy w obszarze edukacji wyniosła ponad 41,8 mln zł, co stanowiło 25,9% wszystkich wydatków. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin i miast w Polsce. Drugim najistotniejszym obszarem przeznaczania środków był transport i łączność, w ramach którego wydatki wyniosły ponad 30,3 mln zł, tj. 18,8% całości budżetu wydatkowego. Trzecim co do wielkości kierunkiem wydatkowania środków były zadania z zakresu gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. W 2024 r. wydatki z tego tytułu wyniosły ponad 22,5 mln zł i stanowiły 14,0% wszystkich wydatkowanych środków. Zadania z zakresu administracji publicznej w 2024 r. kosztowały 16,0 mln zł, co stanowiło 9,9% wydatków budżetowych gminy. Istotne były również wydatki z zakresu pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej. Wydatki z tego tytułu wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń społecznych, funkcjonowaniem ośrodka pomocy społecznej i opłatami za mieszkańców gminy przebywających w domach pomocy społecznej. W 2024 r. zrealizowano je na poziomie ponad 14,2 mln zł, czyli 8,8% wszystkich wydatków gminy.
do roku 2023
do roku 2023
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Lubin na koniec 2024 r. wyniosło 34,9 mln zł i stanowiło 20,99% wykonanych dochodów. W stosunku do ubiegłego roku kwota zadłużenia spadła o ponad 3,4 mln zł, co było związane wypracowaniem wysokiej nadwyżki operacyjnej stanowiącej wkład własny do finansowania zarówno spłaty długu, jak i realizowanych zadań inwestycyjnych. Gmina sprawnie obsługiwała swoje zadłużenie, co pozwalało na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Gmina spełniała ustawową relacje zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.