Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Lubina. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Lubin na lata 2019-2022 z perspektywą do 2026 r.,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin,
Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin.
z zakresu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubin na 2024 r.,
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Lubin na lata 2022-2026,
Aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Lubin,
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. na lata 2022-2025,
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Lubinie na lata 2024 – 2026 na terenie gminy Lubin.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym politykom, programom i strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacji sanitarnej
nowych przyłączy kanalizacji sanitarnej
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej
Zadania z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Lubin wykonuje Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin sp. z o. o. Podstawowym przedmiotem działania spółki w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenie ścieków prowadzonego na terenie Gminy Lubin jest:
pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (PKD 36.00.Z),
odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (PKD 37.00.Z).
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o. o. realizuje założenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2022-2025.
W 2024 r. pozyskano dokumentację projektowo - kosztorysową dla zadania pn. "Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy i rozbudowy Stacji Uzdatniania Wody w Liścu, dz. nr 224/3, Gmina Lubin".
Modernizacja, przebudowa i rozbudowa przepompowni ścieków na terenie Gminy Lubin: Modernizacja przepompowni w m. Księginice i Siedlce za kwotę : 86.800,00 zł netto.
Modernizacja zewnętrznych urządzeń przeciwpożarowych na terenie Gminy Lubin: wymieniono 39kpl hydrantów za kwotę 223.189,26 zł netto oraz dodatkowe 6kpl w ramach bieżących napraw.
Odpłatne przejęcia sieci wybudowanych przez prywatnych Inwestorów: wykupiono 1.740,90 m sieci kanalizacyjnych, wykupiono 1.475 m sieci wodociągowych.
Wykonano zadanie (Gmina Lubin w ramach nowego ładu) i usunięte z WPRiM: Rozbudowa i przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości Siedlce rejon dz. nr 407, 205/20, 205/41, 205/19, Gmina Lubin.
Ponadto Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Lubinie realizuje założenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata na lata 2024 – 2026 na terenie gminy Lubin.
W 2024 r. dokonano wymiany agregatów głębinowych na ujęciach wody na kwotę 70.000,00 zł
do roku 2023
W 2024 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między dochodami a wydatkami ponoszonymi na utrzymanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wyniosła -3.372.920,70 zł. W 2024 r. postępowało pogłębienie luki między dochodami a wydatkami, czego przyczyną był znaczący wzrost kosztów funkcjonowania systemu.
W związku z tym Rada Gminy Lubin podjęła Uchwałę nr LXIII/623/2023 Rady Gminy Lubin z dnia 28 grudnia 2023 r. w sprawie pokrycia w 2024 r. części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W 2024 r. obowiązywały następujące stawki opłat za odpady zbierane i odbierane z nieruchomości w sposób selektywny:
do dnia 30.09.2024 obowiązywały opłaty:
33 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 1 osoba,
31 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkują 2 osoby,
29 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkują 3 osoby,
27 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkują 4 osoby,
25 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 5 osób,
23 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 6 osób i więcej.
od dnia 01.10.2024 r. obowiązywały opłaty:
44 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 1 lub 2 osoby,
41 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkują 3 osoby,
40 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkują 4 osoby,
36 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 5 osób,
35 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 6 osób i więcej.
Do 30.09.2024 r. obowiązywały stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny w wysokości czterokrotnej stawki podstawowej miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość w zależności od ilości osób zamieszkałych na nieruchomości.
Od 01.10.2024 r. obowiązują stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości dwukrotnej stawki podstawowej miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość w zależności od ilości osób zamieszkałych na nieruchomości.
Mieszkańcy posiadający przydomowe kompostowniki, gromadzący w nich odpady kuchenne i zielone wytworzone na nieruchomości, mogli korzystać z ulgi w wysokości:
3 zł od osoby/miesięcznie (do dnia 30.09.2024),
10 zł od osoby/miesięcznie (od dnia 01.10.2024).
czynności wykonane w związku z ewidencją opłaty w 2024 r.
Łączna masa odebranych odpadów od mieszkańców (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Odebrane odpady
pozostałe po segregacji (tony)
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach) i punktów zbiórek odpadów
do roku 2023
Transport i łączność w 2024 r. był drugim najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Gminy. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2024 r. przez Gminę wyniosły 30.300.848,36 zł, co stanowiło 18,8% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Ponad 34,1% wydatków na transport i łączność stanowiły wydatki bieżące, w tym wydatki na finansowanie bezpłatnego dla mieszkańców transportu zbiorowego (blisko 5,1 mln zł) oraz wydatki na bieżące utrzymanie dróg powiatowych, gminnych i wewnętrznych oraz przystanków (5,2 mln zł). Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników, które szczegółowo przedstawiono w zakładce Inwestycje.
Liczba linii
autobusowych
Długość linii autobusowych komunikacji publicznej w 2024 r. (km) - na terenie Gminy w jedną stronę
W zakresie wydatków bieżących ponoszonych w obszarze transportu i łączności, zdecydowanie największe środki przeznacza się na utrzymanie lokalnego transportu zbiorowego. W 2024 r. na ten cel wydatkowano 5.118.395,24 zł. Wyżej wymienione środki objęły m.in.
pomoc finansową dla Powiatu Lubińskiego na realizację powiatowego transportu zbiorowego w kwocie 4.428.574,46 zł,
porozumienie z Gminą Polkowice zawarte w zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie Polkowice-Szklary Górne - wydano 91.037,43 zł,
porozumienie z Gminą Ścinawa na realizację transportu zbiorowego - wydano 194.062,11 zł.
Liczba linii autobusowych komunikacji publicznej w 2024 r, obejmuje linie: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 100, 101, 102, 103, 104, 105 i 121 funkcjonujące w ramach Lubińskich Przewozów Pasażerskich organizowanych przez Powiat Lubiński oraz linie nr 26 i 512 realizowane na podstawie porozumień międzygminnych odpowiednio z Gminą Polkowice i Gminą Ścinawa.
Długość wyremontowanych / zmodernizowanych dróg gminnych
Długość nowo wybudowanych cgodników (w km)
Liczba nowych
lamp ulicznych
Długość nowowybudowanych dróg gminnych (w km)
Liczba wymienionych / zmodernizowanych lamp ulicznych w 2024 r.
do roku 2023
Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2024 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie wyższym o ok. 86,5 tys. zł. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2024 r. przez Gminę wyniosły 1.671.401,40 zł, co stanowiło 1,0% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Prawie 98,09% wydatków na gospodarkę mieszkaniową stanowiły wydatki bieżące. Środki te przeznaczono między innymi na:
zarządzanie zasobem nieruchomości (lokale użytkowe, budynki gospodarcze, garaże, grunty) w wysokości 1.058.763,83 zł,
zarządzanie lokalami mieszkalnymi w wysokości 612.637,57 zł.
Pozostałe wydatki objęły wydatki majątkowe (wykupy gruntów).
Liczba obowiązujących umów najmu gminnych lokali mieszkalnych w 2024 r.
Liczba obowiązujących umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2024 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2024 r. (ha)