Podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2024 r. przez Gminę Lubin w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.
Spośród wielu uchwał Rady Gminy, które określają kierunki realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na nową Strategię Rozwoju Gminy Lubin na lata 2024–2030. Jest to dokument o charakterze strategicznym, wyznaczający główne kierunki rozwoju gminy.
Istotna część zadań wójta w 2024 r. związana była z realizacją i wdrażaniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym w programach dedykowanych konkretnym zadaniom własnym.
dokumentów i programów strategicznych gminy było realizowanych w 2024 r.,
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
pomocy społecznej
o charakterze
ogólnym
z obszaru
ładu przestrzennego
z obszaru
gospodarki komunalnej
z obszaru
ochrony zdrowia
z obszaru
oświaty
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej i energetycznej
Programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr III/27/2024 Rady Gminy Lubin z dnia 13 czerwca 2024 r.
Cel:
Cel nadrzędny rozwoju Gminy Lubin: Gmina przyjazna mieszkańcom, rozwijająca się w oparciu o zachowane walory przyrodniczo – kulturowe regionu, przedsiębiorczość mieszkańców i aktywność KGHM Polska Miedź S.A.
Sfera środowiskowa:
CEL GŁÓWNY 1: ZRÓWNOWAŻONE WYKORZYSTANIE ZASOBÓW PRZYRODNICZYCH, ŚRODOWISKOWYCH I KULTUROWYCH NA RZECZ ROZWOJU GMINY.
Sfera gospodarcza:
CEL GŁÓWNY 2: ROZWÓJ GOSPODARCZY GMINY W OPARCIU O PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ MIESZKAŃCÓW I PARTNERSKĄ WSPÓŁPRACĘ Z KLUCZOWYMI PODMIOTAMI GOSPODARCZYMI, W TYM KGHM POLSKA MIEDŹ S.A.
Sfera społeczna:
CEL GŁÓWNY 3: AKTYWNE WŁĄCZENIE OBYWATELI W ROZWÓJ GMINY ORAZ ZAPEWNIENIE MIESZKAŃCOM SATYSFAKCJONUJĄCEGO POZIOMU JAKOŚCI ŻYCIA.
Realizacja w 2024 r.:
W okresie sprawozdawczym w pierwszej połowie roku realizowane były założenia SRGL z 2015 r., natomiast w drugim półroczu obowiązywała nowa SRGL. W ramach strategii rozwoju podejmowano zarówno działania inwestycyjne jak i nie inwestycyjne ukierunkowane na realizację założeń i celów, w tym także poprzez programy czy projekty współfinansowane z różnych źródeł zewnętrznych (krajowych i unijnych) w tym m.in.:
„Fundusz Szerkopasmowy” – projekt jest realizowany od 2022 r. ze środków krajowych w ramach pierwszego pilotażowego naboru ogłoszonego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Celem Funduszu jest wspieranie podaży i popytu na usługi szerokopasmowego dostępu do szybkiego internetu. Zadanie dotyczy zaprojektowania i wybudowania sieci światłowodowej w 17 miejscowościach Gminy Lubin stanowiących tzw. cyfrowe „białe plamy” na jej terenie: Chróstnik, Czerniec, Gola, Gorzelin, Kłopotów, Krzeczyn Mały, Krzeczyn Wielki, Księginice, Miłoradzice, Miłosna, Miroszowice, Niemstów, Osiek, Pieszków, Raszówka, Siedlce i Składowice.
Do zaplanowanych 1.240 punktów adresowych doprowadzony zostanie Internet Szerokopasmowy o gwarantowanej przepustowości co najmniej 300 Mb/S (pobieranie danych) i co najmniej 100 Mb/S (wysyłanie danych). W roku sprawozdawczym wykonawca budowy szybkiej sieci (przedsiębiorca telekomunikacyjny) kontynuował podjęte przez siebie zadanie, jednakże nie zakończył go w planowanym czasie wskazanym w umowie tj. do 30.11.2024 r. Realizacja projektu jest kontynuowana w 2025 r.,
„Wzmocnienie systemu bezpieczeństwa informacji w jednostkach administracji samorządowej Gminy Lubin” – projekt jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), zgodnie z ogólnopolskim programem grantowym „Cyberbezpieczny Samorząd”. Zadanie obejmuje modernizację i rozbudowę infrastruktury IT Urzędu Gminy w Lubinie oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubinie, a także rozwój kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa pracowników jednostek.
Projekt jest realizowany w latach 2024-2026.
Wartość całkowita zadania wynosi 776.650,00 zł, w tym:
dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej 574.100,11 zł,
dofinansowanie z budżetu państwa 78.286,38 zł,
udział własny gminy 293.923,01 zł,
„Rozbudowa infrastruktury do opieki nad dziećmi dla lat 3 w Gminie Lubin” – projekt realizowany jest od 2023 r. w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Aktywny Maluch 2022-2029" (do IV.2024 r. funkcjonował pod nazwą Program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Maluch+ 2022-2029). Zadanie jest w całości finansowane ze środków zewnętrznych, czyli przez Unię Europejską z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz budżet państwa (BP) w łącznej wysokości 2.971.896,48 zł (po zwiększeniu w XII.2024 r. wartości dofinansowania z 1.709.421,04 zł i odstąpieniu od konieczności wniesienia przez gminę wkładu własnego). W ramach przedsięwzięcia do VI.2026 r. zostaną utworzone dodatkowe 42 miejsca w Klubach Dziecięcych, w miejscowościach Krzeczyn Wielki i Osiek,
„Termomodernizacja budynku gminnego (mieszkalnego) Zimna Woda 27” – projekt po ocenach merytorycznych został zakwalifikowany do dofinansowania w wysokości 831.608,59 zł – umowa dotacyjna została zawarta w 2025 r. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 (FEDS),
„Przedszkole możliwości w Gminie Lubin” – projekt jest realizowany w przedszkolu w Raszówce: zajęcia edukacyjne i specjalistyczne dla dzieci, wyjazdy edukacyjne, szkolenia personelu placówki, doposażenie przedszkola w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 (FEDS) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Umowa dotacyjna została zawarta w VII.2024 r., natomiast zakończenie zadania przewidziane jest w połowie 2026 r. Wartość projektu 880.575,00 zł, w tym dofinansowanie 704.460,00 zł,
„Eko postawa to ważna sprawa – edukacja ekologiczna na terenie Gminy Lubin” – złożony został w 2024 r. wniosek o dofinansowanie projektu, który został wybrany do dofinansowania. Umowa zawarta będzie w 2025 r. Zadanie obejmuje działania realizowane w 5 szkołach podstawowych i przedszkolu: kilkudniowe wyjazdy dzieci na zielone szkoły, zajęcia edukacyjne, szkolenia dla nauczycieli, doposażenie placówek (pomoce dydaktyczne, wyposażenie ogrodów przyszkolnych). Projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 (FEDS),
„Wymiana źródła ciepła i poprawa efektywności energetycznej Szkoły Podstawowej w Niemstowie” – projekt został złożony w 2024 r. do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska ze środków KPO, wniosek o dofinansowanie oczekuje na rozstrzygnięcie. Przedmiotem projektu jest termomodernizacja budynku szkoły w Niemstowie. Wartość projektu 4.162.102,49 zł, w tym oczekiwane dofinansowanie 2.099.323,90 zł,
W 2024 r. w zakresie programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w ramach środków krajowych realizowane były (w ramach kilku edycji) następujące zadania:
W ramach edycji I – zakończono i rozliczono:
„Przebudowa dróg na terenie Gminy Lubin” – dofinansowanie 2.550.000,00 zł,
„Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy Lubin” – dofinansowanie 2.979.072,31 zł,
W ramach edycji II – zakończono i rozliczono:
„Porządkowanie infrastruktury wodno – kanalizacyjnej na terenie Gminy Lubin” – dofinansowanie 6.693.457,38,
W ramach edycji III (PGR):
zakończono i rozliczono „Budowa świetlicy wiejskiej w Dąbrowie Górnej” – dofinansowanie 781.099,20 zł,
kontynuowano zadanie „Przebudowa (modernizacja) ulicy Czereśniowej w Osieku” – dofinansowanie 2.500.000,00 zł,
W ramach edycji VI (PGR) zakończono i rozliczono:
„Przebudowa (modernizacja dróg wewnętrznych w miejscowościach Krzeczyn Wielki i Siedlce na terenie Gminy Lubin” dofinansowanie 1.361.667,53 zł,
„Przebudowa (modernizacja) drogi wewnętrznej w miejscowości Gorzyca na terenie Gminy Lubin” dofinansowanie 458.921,19 zł,
W ramach edycji VIII:
kontynuowano zadanie „Przebudowa i rozbudowa dróg na terenie Gminy Lubin” dofinansowanie 7.600.000,00 zł,
zakończono i rozliczono zadanie „Przebudowa dróg na terenie Gminy Lubin – III etap” dofinansowanie 2.850.000,00 zł,
W ramach edycji IX:
kontynuowano działanie „Modernizacja oświetlenia dróg na terenie Gminy Lubin poprzez wymianę lamp na energooszczędne oświetlenie LED” dofinansowanie 205.072,04 zł,
W ramach edycji ochrony zabytków – Rządowy Program Odbudowy Zabytków (RPOZ):
realizowano zadanie „Prace remontowo- naprawcze mostku wschodniego w zabytkowym parku w Raszowej – etap I (prace zabezpieczające)” – dofinansowanie 127.694,00 zł,
zakończono i rozliczono zadania:
„Prace konserwatorskie i restauratorskie ołtarza głównego w kościele filialnym pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Raszowej – etap II” – dofinansowanie 85.783,05 zł,
„Remont muru oporowego przy kościele prawosławnym pw. Zaśnięcia Przenajświętszej Bogarodzicy w Zimnej Wodzie - etap III” – dofinansowanie 145.509,76 zł,
„Konserwacja techniczna i estetyczna epitafium Nickla von Schwenkfelda i jego żony we wnętrzu kościoła parafialnego pw. Chrystusa Króla w Osieku” – dofinansowanie 50.000,00 zł,
„Konserwacja techniczna i estetyczna ołtarza bocznego Matki Boskiej Częstochowskiej w kościele w. Św. Piotra i Pawła w Szklarach Górnych – etap II” – dofinansowanie 77.693,93 zł,
„Remont wieży kościoła parafialnego pw. Świętej Trójcy w Miłoradzicach - etap III” dofinansowanie 147.380,00 zł,
„Remont dachu w kościele filialnym pw. Św. Józefa Robotnika w Gorzycy – etap I”, dofinansowanie 147.000,00 zł,
„Remont zabytkowej dzwonnicy przy kościele pw. św. Michała Archanioła w Siedlcach” – dofinansowanie 416.583,46 zł,
„Konserwacja techniczna i estetyczna kamiennego epitafium inskrypcyjnego we wnętrzu kościoła parafialnego pw. Chrystusa Króla w Osieku” - dofinansowanie 55.762,00 zł.
Podstawa prawna:
Deklarację współpracy w ramach ZIT LGOF Gmina Lubin podpisała 28 stycznia 2020 r. ZIT LGOF działa w oparciu o zawarte między JST porozumienie, a swoje cele realizował będzie w oparciu o stosowną Strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych opracowaną dla obszaru obejmującego terytorium wszystkich partnerów.
Cel:
ZIT LGOF jest to instrument rozwoju terytorialnego utworzony przez 35 samorządów w ramach 30 gmin i 5 powiatów, w celu stworzenia warunków do efektywnego i skutecznego korzystania z funduszy unijnych w latach 2021–2027.
"Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Legnicko-Głogowskiego Obszaru Funkcjonalnego na lata 2021–2027” definiuje ramowy plan strategiczny oraz szczegółowy plan operacyjny. Oba elementy mają przyczynić się do rozwoju społeczno-gospodarczego oraz pogłębienia integracji LGOF, łącznie ukierunkowanych na poprawę jakości życia lokalnej społeczności zamieszkującej obszar interwencji.
W ramach tego instrumentu Gmina Lubin będzie mogła ubiegać się o dofinansowanie m.in. do planowanych przez siebie inwestycji, w konkursach dedykowanych bezpośrednio dla ZIT LGOF, z kwotą dofinansowania wynoszącą ok. 6 mln zł. Planowane w ramach ZIT LGOF inwestycje to:
CENTRUM WYSTAWIENNICZE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO REGIONU DOLNEGO ŚLĄSKA W KSIĘGINICACH W GMINIE LUBIN,
BUDOWA INFRASTRUKTURY „PARK & RIDE” W RASZÓWCE, GMINA LUBIN,
BUDOWA INFRASTRUKTURY „PARK & RIDE” W CHRÓSTNIKU, GMINA LUBIN,
Ponadto w ramach ZIT LGOF Gmina będzie mogła realizować projekt inny niż inwestycyjny pn. „ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI DO EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W GMINIE LUBIN” z dofinansowaniem na poziomie ok. 700.000,00 zł.
Realizacja w 2024 r.:
Projekt rezerwowy: ROZWÓJ DRÓG ROWEROWYCH NA TERENIE GMINY LUBIN
Realizacja w 2024 r. skupiała się na następujących działaniach:
opracowanie dokumentacji projektowej na planowane zadania,
kontynuacja działań terenowo- prawnych (prowadzenie procedury pozyskania terenu od PKP na P§R w Chróstniku),
przygotowanie dokumentów aplikacyjnych dla zadania pn. „Budowa infrastruktury Park&Ride w Raszówce, gmina Lubin”.
Gmina Lubin jest aktywnym członkiem stowarzyszenia LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „WRZOSOWA KRAINA” z siedzibą w Chocianowie, dzięki któremu zarówno sama gmina, jak i jej mieszkańcy mogą ubiegać się o dotacje ze środków Unii Europejskiej na realizację różnorodnych projektów sprzyjających rozwojowi regionu.
Do przedmiotowego Stowarzyszenia Gmina Lubin przystąpiła w 2008 r. i aktywnie działa w nim do tej pory. Stowarzyszenie to ma charakter partnerstwa trójstronnego między jednostkami samorządu terytorialnego, przedsiębiorcami i organizacjami pozarządowymi. Swoimi działaniami obejmuje oprócz Gminy Lubin, obszar gmin wiejskich: Gromadka, Chojnów, Bolesławiec, Miłkowice, Kunice, miejsko-wiejskich: Przemków, Chocianów oraz miasto Chojnów. Na celu ma m.in. wsparcie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność oraz zwiększenie możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych z funduszy Unii Europejskiej zarówno przez Gminy, jak i bezpośrednio przez mieszkańców i przedsiębiorców.
Cel:
Cel 1. Rozwój oferty turystycznej oraz marki lokalnej „Wrzosowa Kraina”,
Cel 2. Aktywizacja społeczności lokalnej na rzecz wzmocnienia kapitału lokalnego.
Realizacja 2024 r.:
W 2024 r. zakończono prace nad nową treścią LSR dla obszaru LGD „Wrzosowa Kraina”.
Podstawa prawna:
Program Działaj Lokalnie jest programem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanym przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce we współpracy z Ośrodkiem Działaj Lokalnie – Fundacja „Wrzosowa Kraina”.
Cel:
Głównym celem Programu jest wspieranie i aktywizowanie lokalnych społeczności na terenach wiejskich i w małych miastach poprzez realizację projektów obywatelskich, które służą pobudzaniu aspiracji rozwojowych i poprawie jakości życia oraz przyczyniają się do budowy kapitału społecznego i dóbr wspólnych. Konkurs jest prowadzony z myślą o organizacjach pozarządowych, lokalnych instytucjach oraz grupach nieformalnych, które podejmują wspólny wysiłek, aby w ich społecznościach żyło się lepiej.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r., w ramach Konkursu, prowadzone były ogólnopolskie ścieżki tematyczne:
„Działaj lokalnie i solidarnie z Ukrainą” – wsparcie inicjatyw na rzecz uchodźców z Ukrainy: wsparcie społeczności lokalnych, które przyjmują uchodźców, zapewniają działania integracyjne, pomoc prawną, edukacyjną, psychologiczną itp.,
„Działaj ekologicznie” – ścieżka będąca kontynuacją udanego pilotażu realizowanego w latach 2021 i 2022: dostęp do materiałów edukacyjnych, zestawów narzędzi i scenariuszy dotyczących zmian klimatu i innych wyzwań ekologicznych,
„Młodzież działa lokalnie” – ścieżka, w której młodzież (w wieku 18-26 lat) mogła przyjąć globalną perspektywę, działając jednocześnie w lokalnych kontekstach,
„Jubileusze wolnej Polski” – ścieżka, w której dofinansowane miały być przedsięwzięcia prowadzone w celu podkreślenia znaczenia dla lokalnych społeczności rocznic i jubileuszy obchodzonych w 2024 r., tj.:
20 rocznica przystąpienia Polski do Unii Europejskiej,
25 rocznica przystąpienia Polski do NATO,
35 rocznica wolnych wyborów parlamentarnych z 1989 r.
W naborze wniosków w 2024 r. zostały dofinansowane 2 projekty z terenu Gminy Lubin:
„Pomalujemy Wrzosową Krainę”, którego wnioskodawcą było KGW w Czerniec. Przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie w wysokości 4.000,00 zł,
„Śmieciu znikaj” w ramach ścieżki „Działaj lokalnie i ekologicznie” – wnioskodawcą były Mieszkanki dla Niemstowa. Projekt otrzymał wsparcie w wysokości 3.300,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LX/608/2023 Rady Gminy Lubin z dnia 30 listopada 2023 r.
Cel:
Celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Lubin i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych.
Realizacja w 2024 r.:
Zgodnie z treścią art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany jest do uchwalenia corocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3, ust. 3 do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu. Przyjmując przedmiotowy Program Gmina Lubin deklaruje chęć realizacji zadań ustawowych w ścisłym współdziałaniu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, co stwarza szansę na lepsze realizowanie wspólnego celu, jakim jest poprawa jakości życia mieszkańców naszej gminy.
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu zawarto na podstronie raportu Współpraca z NGO.
Od 2010 r. do programu Odnowy Wsi przystąpiło 17 sołectw z Gminy Lubin. W 2024 r. zadania wynikające z powyższych strategii realizowane były przede wszystkim w oparciu o Fundusz Sołecki, budżet gminy oraz inicjatywę własną mieszkańców.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIX/403/2018 z dnia 26 marca 2018 r.
Cel:
Celem planu urządzeniowo-rolnego jest przedstawienie takich rozwiązań, które przyczyniłyby się do wszechstronnego rozwoju wsi i gospodarstw rolnych, poprawy warunków życia oraz pracy ludności, ochrony, a także kształtowania środowiska przyrodniczego wsi. Zawarte w nim ustalenia i zabiegi urządzeniowo-rolne dla obszarów wiejskich gmin powinny być pomocne i wykorzystane przez gminy w zakresie przygotowania własnych opracowań programowych, planistycznych i projektowych czy tworzenia budżetów gminnych na poszczególne lata. Ustalenia powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych wsi.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach realizacji przedmiotowego planu wykonano:
działka nr 210/1 obręb Gogołowice – budowa drogi z kostki betonowej wraz z oświetleniem,
działka nr 27/2 obręb Ustronie – budowa drogi z kostki betonowej wraz z oświetleniem,
działka nr 313/6 i 313/8 obręb Krzeczyn Wielki – budowa drogi z kostki betonowej wraz z oświetleniem.
Ponadto przeprowadzono konserwację urządzeń melioracji wodnych będących własnością Gminy Lubin.
Prace obejmowały utrzymanie rowów melioracyjnych na długości 5.005 m i wykonane zostały przy finansowym wsparciu z budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Programy z obszaru gospodarki mieszkaniowej i energetycznej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVI/434/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 24 października 2022 r.
Cel:
Program zawiera zasady tworzenia i wdrażania długoterminowej strategii dotyczącej gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy, w tym m.in. zasady polityki czynszowej, sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach gospodarowania zasobem mieszkaniowym Gminy Lubin wydatkowano łącznie 1.671.401,40 zł na:
zarządzanie zasobem nieruchomości (lokale użytkowe, budynki gospodarcze, garaże, grunty) w wysokości 1.058.763,83 zł,
zarządzanie lokalami mieszkalnymi w wysokości 612.637,57 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVIII/341/2014 Rady Gminy Lubin z dnia 30 stycznia 2014 r.
Uchwała Nr XXVII/268/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. - aktualizacja.
Cel:
Cele w zakresie sytuacji energetycznej gminy:
zapewnienie zrównoważonego rozwoju gospodarczego gminy,
poprawienie, a następnie utrzymanie odpowiedniej jakości powietrza atmosferycznego na terenie gminy,
poprawa efektywności wykorzystania energii finalnej,
ograniczenie szkodliwego oddziaływania pojazdów spalinowych poprzez poprawę infrastruktury komunikacyjnej,
działania promocyjne i edukacyjne skierowane do społeczności lokalnej,
umożliwienie dostępu do sieci gazowej, jak największej ilości mieszkańców,
rewitalizacja zabudowań.
W ramach programu realizowane były następujące cele szczegółowe:
zdobycie wiedzy o sytuacji energetycznej gminy na potrzeby określenia zapotrzebowania w energię,
ocena postępu oraz skuteczności wdrażanych przedsięwzięć, a także na potrzeby podejmowania decyzji o nowych działaniach, w tym inwentaryzacji źródeł niskiej emisji poprzez opracowanie dokumentów.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVII/268/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r.
Cel:
Kontynuacja działań związanych z promowaniem i wspieraniem wykorzystania odnawialnych źródeł energii możliwych do zastosowania w obecnych warunkach rozwojowych gminy.
Realizacja w 2024 r.:
termomodernizacja gminnych budynków komunalnych,
dalsza poprawa jakości dróg,
dalsza modernizacja oświetlenia ulicznego,
działania edukacyjne skierowane do mieszkańców gminy, m.in.: rozbudowa istniejącego serwisu internetowego gminy o sekcję poświęconą ochronie środowiska, efektywności energetycznej, jakości powietrza.
Kontynuowano realizację programów wspierających wymianę źródeł ciepła na paliwa stałe niespełniające odpowiednich norm emisji zanieczyszczeń.
W ramach działania w dalszym ciągu prowadzony był punkt konsultacyjno-informacyjny oraz realizowane zadania w ramach Porozumienia z WFOŚiGW we Wrocławiu dotyczącego programu Czyste Powietrze. Za pośrednictwem gminy zostało złożonych 75 wniosków.
05.04.2024 r. odbył się webinar o zmianach w programie „Czyste Powietrze”. Eksperci Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Instytutu Ochrony Środowiska przedstawili najważniejsze informacje dotyczące nowych, wprowadzonych po 22.04.2024 r. zmian w Programie,
21.03.2024 r., w świetlicy wiejskiej w Liścu, odbyło się spotkanie w sprawie możliwości skorzystania z dopłat w ramach rządowych programów „Czyste powietrze” i „Ciepłe Mieszkanie”. Tematem było dofinansowanie kompleksowej termomodernizacji budynków oraz wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy,
Ponadto pracownicy Referatu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska uczestniczyli w imprezach sołeckich takich jak Piknik rodzinny w Raszówce i Festiwalu Kapusty i Pieroga w Księginicach, gdzie prezentowano zasady programu "Czyste Powietrze" oraz innych programów dotacyjnych realizowanych w gminie. Prowadzono również działania edukacyjne w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego, a także właściwego postępowania z odpadami komunalnymi.
Programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXIII/620/2023 Rada Gminy Lubin z dnia 28 grudnia 2023 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lubin.
Cel:
Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. założenia Studium były realizowane.
Podstawa prawna:
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalane są w oparciu o wiążące ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin.
Cel:
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są aktami prawa miejscowego, które określają przeznaczenie oraz warunki zagospodarowania terenu. Stanowią one podstawę planowania przestrzennego.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. nie został uchwalony ani zmieniony żaden miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr IV/39/2024 Rady Gminy Lubin z dnia 30 lipca 2024 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Lubin.
Cel:
Plan ogólny będzie aktem prawa miejscowego. Ustalenia zawarte w planie ogólnym będą wiążące dla planów miejscowych oraz dla decyzji o warunkach zabudowy.
Plan ogólny określi podział obszaru gminy na strefy planistyczne (sposób zagospodarowania poszczególnych terenów) oraz wskaże gminne standardy urbanistyczne (np. określenie intensywności zabudowy, wysokości i powierzchni zabudowy oraz minimalnej powierzchni biologicznie czynnej).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr VIII/68/2024 Rady Gminy Lubin z dnia 26 listopada 2024 r.
Cel:
Gminny Program Opieki nad Zabytkami określa kierunki i działania podejmowane przez samorząd, mające na celu szeroko pojętą ochronę dziedzictwa kulturowego. Opieka nad zabytkami stanowi jeden z obszarów działania dla władz lokalnych. Gminny Program Opieki nad Zabytkami Gminy Lubin na lata 2024-2027, jako element polityki samorządowej, porządkuje informacje dotyczące prowadzonych zadań związanych z opieką nad zabytkami oraz ochroną dziedzictwa kulturowego Gminy. Służy planowaniu, w perspektywie najbliższych czterech lat, zadań dotyczących ochrony zabytków i krajobrazu kulturowego oraz upowszechniania i promowania wiedzy o dziedzictwie.
Gminny Program Opieki nad Zabytkami Gminy Lubin na lata 2024-2027 stanowi kontynuację poprzednich dokumentów:
Programu opieki nad zabytkami Gminy Lubin (przyjętego Uchwałą Rady Gminy Lubin Nr XXXIII/134/2005 z dnia 30 września 2005 r.),
Gminnego programu opieki nad zabytkami Gminy Lubin na lata 2011-2015 (przyjętego Uchwałą Rady Gminy Lubin Nr XIII/61/2011 z dnia 18 lipca 2011 r.),
Gminnego programu opieki nad zabytkami Gminy Lubin na lata 2016-2019 (przyjętego Uchwałą Rady Gminy Lubin Nr XXXI/203/2016 z dnia 18 kwietnia 2016 r.),
Gminnego programu opieki nad zabytkami Gminy Lubin na lata 2020-2023 (przyjętego Uchwałą Rady Gminy Lubin Nr XIX/184/2020 z dnia 11 maja 2020 r.)
Realizacja w 2024 r.:
Gminny Program Opieki nad Zabytkami określa kierunki podejmowanych przez samorząd działań, mających na celu szeroko pojętą ochronę dziedzictwa kulturowego.
W okresie sprawozdawczym, za pomocą dostępnych i możliwych instrumentów prawnych, finansowych i społecznych były podejmowane działania, które miały na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego na terenie Gminy Lubin:
Gmina do końca lutego każdego roku prowadzi nabór wniosków o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. W ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w I edycji Programu Gmina Lubin złożyła 8 wniosków z przeznaczeniem na udzielenie dotacji, wszystkie wnioski otrzymały promesy,
Następnie w ramach II edycji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Gmina Lubin złożyła 2 wnioski, które również otrzymały promesy. W 2024 r. zrealizowano 8 inwestycji i wykorzystano środki finansowe o łącznej wysokości 1.165.184,88 zł, z czego 39.472,68 zł było wkładem Gminy Lubin,
W 2024 r. kontynuowano prowadzenie i aktualizację Gminnej Ewidencji Zabytków – bez zmian od ostatniej aktualizacji (Zarządzenie nr 2148/2023 z 19.05.2023 r.),
Szeroko pojętą edukacją kulturalną oraz promocją dziedzictwa niematerialnego – w tym obrzędów i zwyczajów regionalnych – na terenie Gminy Lubin zajmują się Ośrodek Kultury Gminy Lubin oraz Gminna Biblioteka Publiczna w Raszówce. Instytucje te realizują szereg działań mających na celu promowanie lokalnego dziedzictwa, pielęgnowanie tożsamości kulturowej oraz ochronę dziedzictwa narodowego. W swojej działalności aktywnie współpracują z lokalnymi liderami, mieszkańcami, organizacjami pożytku publicznego oraz różnymi podmiotami zewnętrznymi. Dzięki zaangażowaniu lokalnych instytucji kultury Gmina Lubin z powodzeniem rozwija inicjatywy wspierające zachowanie tradycji i zwyczajów regionu. Wspólna praca wielu środowisk sprzyja integracji społeczności lokalnej oraz budowaniu świadomości kulturowej wśród mieszkańców – zarówno starszych, jak i młodszych pokoleń. W ubiegłym roku po raz pierwszy zorganizowano obchody Dnia Osadnika, m.in. spektakl „Nowe Korzenie”, wystawa, publikacja komiksowa – koszt 29.000 zł. Odbyły się również gminne obchody Święta Niepodległości w Szklarach Górnych (11 listopada) z historycznym korowodem – koszt 40.000 zł,
Pod koniec roku gmina zleciła wykonanie produktów demonstracyjnych dla dwóch unikalnych zabytków architektury drewnianej: dzwonnica w Czerńcu oraz dzwonnica w Siedlcach. Zamówione materiały promocyjne stanowią element działań mających na celu popularyzację lokalnego dziedzictwa kulturowego. Estetyczne i funkcjonalne gadżety z wizerunkiem regionalnych zabytków będą wykorzystywane podczas wydarzeń gminnych oraz przekazywane jako upominki promujące walory turystyczne i historyczne gminy. Całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 3.000,00 zł.
W 2024 r. Gmina Lubin realizowała priorytety Programu ochrony zabytków poprzez różnorodne działania, których wspólnym celem było zachowanie i promocja dziedzictwa kulturowego.
Pozostałe informacje o ochronie zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków, znajdują się w zakładce Gospodarka.
Podstawa prawna:
Konkurs realizowany jest od 2018 r. (z przerwą w okresie pandemii). W 2024 r. podjęto kolejne dwie edycje konkursu gminnego pn. „WIZYTÓWKA WSI”.
Ocenie konkursowej podlegały najpiękniejsze miejsca w otwartej przestrzeni publicznej wsi (tj. miejsca powszechnie dostępne na terenie stanowiącym własność Gminy), zaaranżowane, udekorowane (np. ukwiecone) i utrzymywane przez mieszkańców, stanowiące „wizytówkę wsi”.
W obu odsłonach konkursowych w 2024 r. wzięło udział w edycji wiosennej 6 sołectw, edycji jesiennej 4 sołectwa. Wszystkie uczestniczące społeczności danych wsi zostały nagrodzone finansowo.
Cel:
Cel konkursu wspieranie rozwoju wsi poprzez pobudzanie aktywności społecznej, kształtowanie ładu przestrzennego oraz pielęgnowanie środowiska naturalnego. Konkurs promował również działania związane z zachowaniem tradycji oraz wzmacnianiem poczucia tożsamości lokalnej mieszkańców wsi.
Programy z obszaru ochrony środowiska
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVII/269/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r.
Cel:
Celem strategicznym Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin (PGN) jest dążenie do utrzymania niskoemisyjnego rozwoju gospodarczego i zaspokajania potrzeb społeczeństwa, tj. rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Lubin bez wzrostu zapotrzebowania na energię pierwotną i finalną, bez wzrostu emisji CO2 i przy zwiększeniu udziału energii odnawialnej w bilansie energetycznym Gminy.
Realizacja w 2024 r.:
W wyniku analizy stanu realizacji zadań składających się na PGN na koniec 2024 r. należy stwierdzić, że w pełni lub częściowo zrealizowano zakres dla 6 zadań dotyczących:
rozbudowy i modernizacji systemu oświetlenia ulicznego,
ograniczenia niskiej emisji na terenie gminy,
modernizacji dróg gminnych,
budowy dróg rowerowych na terenie Gminy Lubin,
ograniczania niskiej emisji w budynkach komunalnych i socjalnych w zasobie zarządzanym przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o.,
organizacji akcji społecznych związanych z ograniczeniem emisji, efektywnością energetyczną oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
Realizując zadanie Rozbudowa i modernizacja oświetlenia na ternie Gminy Lubin wykonano 20 zestawów oświetleniowych zasilanych z akumulatorów, ładowanych z paneli fotowoltaicznych w miejscowościach: Karczowiska, Miłosna, Obora, Osiek, Niemstów, Krzeczyn Wielki, Składowice, Miroszowice, Gola, Raszówka, Raszowa.
Ponadto wykonano kablowe linie oświetleniowe zasilające słupy oświetlenia ulicznego wraz ze słupami w miejscowościach:
Krzeczyn Wielki ul. Makowa dz. 155/2;154/13;156/32;156/2 - linia oświetlenia ulicznego o długości ok. 210 mb (8 punktów świetlnych),
Obora, dz. nr 402, 404, 385/6, 396 - kablowa linia oświetlenia drogowego (długości ok. 550 mb),
Szklary Górne dz. nr 83/7 (ul. Jesionowa etap I) - kablowa linia oświetlenia ulicznego o długości ok. 260 mb (7 słupów oświetleniowych wraz z oprawami typu LED),
Gorzyca, dz. nr 227/1 - linia elektroenergetyczna oświetlenia drogowego o dł. 224 m, słupy z oprawami typu LED – 6 szt.,
Siedlce, ul. Ogrodowa - linia elektroenergetyczna oświetlenia drogowego o dł. 260 m, słupy z oprawami typu LED – 8 szt.,
Miroszowice, dz. nr 94/78, ul. Wiązowa - Budowa oświetlenia drogowego obejmowała wykonanie kablowej linii oświetleniowej o długości 310 m składającej się z 9 słupów wraz z oprawami.
W ramach zadania ograniczenia niskiej emisji na terenie gminy podpisano 24 umowy dotacyjne na kwotę 120.000,00 zł. W 2024 r. zlikwidowano 21 nieefektywnych źródeł ciepła. Kwota dofinansowania z budżetu gminy w formie dotacji skierowanej do mieszkańców wyniosła dla zrealizowanego zakresu 105.000,00 zł.
Ponadto realizowano zadania wynikające z podpisanych umów z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska dotyczące programów „CZYSTE POWIETRZE” i „Ciepłe Mieszkanie”. Przyjęto 75 wniosków w programie „Czyste Powietrze”, a także podpisano i zrealizowano 8 umów w programie „Ciepłe Mieszkanie” na łączną kwotę 642.918,12 zł.
Zadanie Ograniczanie niskiej emisji w budynkach mieszkalnych komunalnych i socjalnych zarządzanych przez PGKGL Sp. z o.o. obejmowało wykonanie termomodernizacji budynków dotychczas nie zmodernizowanych, w tym wymianę okien na energooszczędne i inne wynikające z audytów energetycznych.
W ramach tego zadania w 2024 r. wykonano prace w zakresie:
remontu instalacji centralnego ogrzewania w lokalu mieszkalnym Kłopotów 2/1,
remontu instalacji elektrycznej w lokalu mieszkalnym Lisiec 15/2,
remontu pomieszczeń w budynku mieszkalnym w Osieku przy ul. Św. Katarzyny 32/3,
wymiany okien w lokalu mieszkalnym w Raszówce ul. 1-go Maja 14/1 dz. nr 297,
wymiany 5 szt. okien w lokalu mieszkalnym w Buczynce, Buczynka 19/1, dz. nr 108/1.
Modernizacja infrastruktury drogowej na obszarze Gminy Lubin w 2024 r. zrealizowana została w następującym zakresie:
w ramach remontów dróg publicznych wykonano między innymi:
remonty cząstkowe dróg gminnych publicznych masą asfaltową na gorąco,
remont drogi gminnej nr 103046D i 103053D w miejscowości Kłopotów,
remont przepustu drogowego zlokalizowanego w ciągu drogi gminnej nr 103045D w Pieszkowie (na wys. pos. nr 19),
remont drogi publicznej nr 103052D w Chróstniku (dz. nr 519/1) – zabezpieczenie krawędzi istniejącej jezdni,
remont drogi wewnętrznej na dz. 177/140 w m. Osiek (ul. Pigwowa),
remont drogi wewnętrznej na dz. nr 358 w Niemstowie,
w ramach remontów dróg wewnętrznych wykonano między innymi:
remonty cząstkowe dróg gminnych wewnętrznych masą asfaltową na gorąco,
remont przepustu na drodze wewnętrznej biegnącej śladem działki nr 100 w miejscowości Niemstów,
remont przepustu na drodze wewnętrznej biegnącej śladem działki nr 103 w miejscowości Niemstów,
remont przepustu na drodze wewnętrznej biegnącej śladem działki nr 108/2 w miejscowości Niemstów,
remont drogi wewnętrznej na dz. 285/2 w m. Wiercień,
remont drogi wewnętrznej na dz. 237 w m. Czerniec,
wykonanie prac remontowych związanych z udrożnieniem przepustu zlokalizowanego pod drogą wewnętrzną na dz. nr 141 w m. Czerniec,
remont urządzenia odwadniającego (odwodnienie liniowe) drogę wewnętrzną na dz. nr 132 w m. Krzeczyn Mały, na wys. pos. 32,
remont drogi wewnętrznej ul. Szafirowej w Szklarach Górnych (dz. nr 191/2),
remont drogi wewnętrznej na dz. 199 w m. Gorzelin,
remont nawierzchni jezdni drogi wewnętrznej na dz. nr 225/1 i 242/1 w m. Księginice,
remont drogi wewnętrznej na dz. nr 137 w m. Buczynka,
rykonanie prac związanych z udrożnieniem przepustu zlokalizowanego pod drogą wewnętrzną na dz. nr 358 w m. Niemstów,
remont drogi wewnętrznej ul. Diamentowej w Krzeczynie Wielkim (dz. nr 59/6, 59/9),
remont drogi wewnętrznej na dz. 179 w Składowicach (ul. Wietrzna),
remont drogi gminnej na dz. nr 144 w Kłopotowie,
remont drogi o nawierzchni tłuczniowej na dz. nr 101/1 i 101/2 w Kłopotowie,
remont drogi o nawierzchni tłuczniowej – ul. Tulipanowa (dz. nr 375 w Oborze),
remont drogi o nawierzchni tłuczniowej – ul. Koralowej, Turkusowej oraz Opalowej w Oborze (dz. nr 449/58, 449/127),
remont drogi o nawierzchni tłuczniowej – ul. Rubinowej w Krzeczynie Wielkim (dz. nr 67/2).
Inwestycje drogowe:
Krzeczyn Wielki, ul. Makowa, dz. nr 155/2, 154/13, 156/32, 156/2 - droga o nawierzchni asfaltowej, przebudowa zjazdu na drogę powiatową, zjazdów indywidualnych, dojść do posesji i miejsc odbioru odpadów; pobocza z kruszywa łamanego, odwodnienie drogowe w postaci ścieku, wpustów ulicznych oraz studni chłonnych; przebudowa istniejącego przepustu dn 600 dł. 9,0 m, usunięcie kolizji z napowietrzną linią nN, wprowadzenie docelowej organizacji ruchu,
Szklary Górne, ul. Jesionowa, dz. nr 83/7 – etap I - droga o nawierzchni z kostki betonowej, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji i miejsc odbioru odpadów, pobocza utwardzone kruszywem łamanym ,odwodnienie drogowe (system rozsączający, studnie chłonne, wpusty deszczowe), humusowanie wraz z obsianiem mieszanką traw, docelowa organizacja ruchu,
Gorzyca, dz. nr 227/1 – droga o naw. z kostki betonowej, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji i miejsc odbioru odpadów z kostki betonowej, pobocza utwardzone kruszywem łamanym,
Miroszowice, ul. Wiązowa, dz. nr 94/78, 96, 95/5 – droga o nawierzchni z kostki betonowej ażurowej i kostki betonowej, zjazdy indywidualne dojść do posesji i miejsc odbioru odpadów, pobocza utwardzone kruszywem łamanym, pobocza o zwiększonej retencji,
Niemstów, dz. nr 71/2 – droga z kostki betonowej, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji i miejsc odbioru odpadów, odwodnienie drogowe w formie poboczy o zwiększonej retencji, przebudowa sieci telekomunikacyjnej,
Gola, dz. nr 143 – droga o nawierzchni z kostki betonowej, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji i miejsc odbioru odpadów, pobocza utwardzone kruszywem łamanym,
Krzeczyn Wielki, ul. Szafirowa, dz. nr 313/6, 313/18 – droga o nawierzchni z kostki betonowej, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji i miejsc odbioru odpadów z kostki betonowej, utwardzone pobocza o zwiększonej retencji z kruszywa łamanego, przebudowa sieci telekomunikacyjnej o dł. 143 m,
Krzeczyn Wielki, ul. Złota, dz. nr 62/6, 62/15, 67/2 – droga o nawierzchni z kostki betonowej, plac do zawracania pojazdów o wymiarach 8,3 m x 12,0 m, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji i miejsc odbioru odpadów z kostki betonowej, utwardzone pobocza o zwiększonej retencji z kruszywa łamanego, zabezpieczenie istniejącej sieci gazowej dn 200, pobocza trawiaste,
Droga Siedlce, ul. Ogrodowa – jezdnia o nawierzchni z kostki betonowej, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji i miejsc odbioru odpadów z kostki betonowej, utwardzone pobocza o zwiększonej retencji z kruszywa łamanego.
Budowa dróg rowerowych na terenie Gminy Lubin:
Rozbudowa drogi gminnej nr 103047D w zakresie budowy ścieżki pieszo-rowerowej z infrastrukturą towarzyszącą, które swoim zakresem obejmowało wykonanie między innymi:
konstrukcji drogi dla rowerów z masy asfaltowej o szerokości 2,5 m i długości 739 m – etap I,
konstrukcji drogi pieszo–rowerowej o nawierzchni asfaltowej szerokości 3,0 m i długości 1.315,5 m – etap II.
Zadanie Organizacja akcji społecznych związanych z ograniczeniem emisji, efektywnością energetyczną oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii realizowane było w formie spotkań z mieszkańcami na terenie wybranych sołectw, połączone z promocją programów dotacyjnych dotyczących wymiany źródeł ogrzewania oraz termomodernizacji. W 2024 r. odbyły się 3 takie spotkania.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIX/594/2023 Rady Gminy Lubin z dnia 3 listopada 2023 r.
„Program Ochrony Środowiska dla Gminy Lubin na lata 2023-2026 z uwzględnieniem perspektywy do 2030 roku” – zwany dalej POŚ został opracowany zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.), uwzględniając zapisy dokumentu pn. Polityka Ekologiczna Państwa 2030.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.), projekt „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Lubin na lata 2023-2026 z perspektywą do 2030 roku” został zaopiniowany pozytywnie przez Zarząd Powiatu Lubińskiego (Uchwała Nr 125/2023 Zarządu Powiatu Lubińskiego z dnia 30 sierpnia 2023 r.).
Zgodnie z art. 46 ust. 1, mając na względzie uwarunkowania, o których mowa w art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz. U. 2023, poz. 1029 ze zm.), Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu uzgodnił odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu przedmiotowego dokumentu, uznając iż jego realizacja nie spowoduje znaczącego (negatywnego) oddziaływania na poszczególne komponenty środowiska, w tym na obszary Natura 2000.
W procedurze opracowywania POŚ zapewniono udział społeczeństwa poprzez wyłożenie projektu dokumentu do publicznego wglądu – zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 2-5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz. U. 2023, poz. 1029 ze zm.), umożliwiając składanie uwag i wniosków.
Cel:
Program stanowi podstawowy dokument strategiczny oceniający i opisujący stan środowiska oraz diagnozujący najważniejsze problemy środowiskowe na terenie Gminy, wskazujący kierunki działań, jakie należy realizować w celu ich eliminacji tj. poprawy stanu środowiska. Celem sporządzenia i uchwalenia POŚ jest również realizacja przez jednostkę samorządu terytorialnego polityki ochrony środowiska zbieżnej z założeniami najważniejszych dokumentów strategicznych i programowych. Program stanowi podstawę funkcjonowania systemu zarządzania środowiskiem uwzględniającą wszystkie działania i dokumenty dotyczące ochrony środowiska i przyrody na szczeblu jednostki samorządu terytorialnego.
Realizacja w 2024 r.:
Prowadzono działania w zakresie:
poprawy gospodarki wodno-ściekowej, zgodnie z wieloletnim planem rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin na lata 2022-2025,
minimalizacji ilości odpadów przekazywanych do składowania w ramach funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi prowadzonego przez Gminę Lubin,
usuwania wyrobów zawierających azbest, zgodnie z Programem usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin,
prowadzenia monitoringu zamkniętych i zrekultywowanych składowisk odpadów komunalnych w Siedlcach i Niemstowie,
wdrożenie programu ochrony powietrza, termomodernizacja budynków gminnych, remonty i renowacje dróg.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVII/157/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 16 grudnia 2015 r.
Cel:
Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia z obszaru gminy wyrobów zawierających azbest.
Realizacja w 2024 r.:
Usunięto 54,94 ton wyrobów azbestowych (w tym 35,062 ton to demontaż, 19,88 ton to zabranie).
Koszt brutto zadania to 56.507,22 zł.
Zadanie zostało sfinansowane w całości przez Gminę Lubin.
Programy z obszaru gospodarki komunalnej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVI/650/2024 z dnia 25 marca 2024 r.
Cel:
Realizacja programu zapewnia opiekę dla bezdomnych zwierząt ujawnionych na terenie gminy, opiekę dla kotów wolno żyjących, w tym ich sterylizację oraz dokarmianie, opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, co do których nie ustalono właściciela (zwierzęta bezdomne, koty wolno żyjące i zwierzęta leśne).
Realizacja w 2024 r.:
W związku z realizacją programu m. in.:
odłowiono i umieszczono w schronisku dla bezdomnych zwierząt 12 bezdomnych psów odnalezionych na terenie gminy Lubin,
wykonano ok. 250 zabiegów kastracji kotów wolno żyjących,
udzielono pomocy weterynaryjnej w 28 przypadkach zdarzeń drogowych (potrąceń przez samochody) z udziałem zwierzyny leśnej,
zakupiono karmę dla kotów wolno żyjących.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXVII/382/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 14 marca 2022 r.
Dodatkowo uchwała Nr LXIV/628/2024 Rady Gminy Lubin z dnia 29 stycznia 2024 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. na lata 2022–2025.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac, nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2024 r.:
Zadanie realizowane jest przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin sp. z o. o. w Księginicach.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XI/88/2025 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2025 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Lubinie na lata 2024–2026 na terenie gminy Lubin.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac, nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2024 r.:
Zadanie realizowane przez MPWiK sp. z o. o. w Lubinie.
Programy z obszaru pomocy społecznej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXV/640/2024 Rady Gminy Lubin z dnia 22 lutego 2024 r.
Cel:
Misja samorządu, sformułowana w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2024 - 2030, jest następująca: "Lubin - gmina dążąca do zapewnienia bezpieczeństwa i wysokiego standardu życia mieszkańców, dostosowana do bieżących potrzeb społecznych".
Celem podstawowym jest opracowanie harmonijnego planu działania, spójnego z przedstawioną wizją, uwzględniającego szczegółowy podział na priorytetowe obszary.
Realizacja w 2024 r.:
Koordynatorem realizacji działań wyznaczonych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2024–2030 jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Wdrażanie projektowanych działań przyczynia się m.in. do przeciwdziałania ubóstwu, bezrobociu i bezdomności, oraz zapobiegania ich skutkom, wspierania rodzin, wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży, przeciwdziałania uzależnieniom, zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie ochrony zdrowia, wspierania osób starszych i niepełnosprawnych oraz umożliwienia im udziału w życiu społecznym, zapewnienia bezpieczeństwa publicznego mieszkańcom gminy.
Zapisy zawarte w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin są realizowane w ramach przyjętych działań w zależności od posiadanych przez samorząd gminy i pozyskanych z zewnątrz środków finansowych. Dla osiągnięcia wyznaczonych celów konieczne jest współdziałanie różnych podmiotów funkcjonujących w obszarze polityki społecznej, w tym tych, które działają na wyższym szczeblu administracyjnym.
W 2024 r. wydatkowano w ramach pomocy społecznej i wsparcia rodziny kwotę 14.242.552,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXV/641/2024 Rady Gminy Lubin z dnia 22 lutego 2024 r.
Cel:
Dokument ma na celu przede wszystkim zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy dla osób uwikłanych w przemoc oraz wypracowanie w mieszkańcach wrażliwości społecznej wobec zjawiska przemocy domowej.
Realizacja w 2024 r.:
Wykonanie programu w minionym roku obejmowało zadania bieżące, takie jak:
prowadzenie procedury Niebieskiej Karty,
koordynowanie pracy grup roboczych,
zapewnienie specjalistycznej pomocy ofiarom przemocy, w tym poradnictwa i form wsparcia,
kierowanie sprawców przemocy do udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych,
organizowanie warsztatów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży w zakresie zapobiegania przemocy,
rozpowszechnianie materiałów informacyjnych na temat zjawiska przemocy (ulotki, broszury, plakaty).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIX/390/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 9 maja 2022 r.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubinie, w myśl art. 10 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wyznaczony został do realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, na mocy Zarządzenia Nr 418/2012 Wójta Gminy Lubin z dnia 16 marca 2012 r.
Natomiast Zarządzeniem Nr 5 /2015 Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubinie z dnia 25 marca 2015 r. utworzył Zespół do spraw Asysty Rodzinnej – odpowiedzialny za pracę z rodziną.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Gminy Lubin, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach niniejszego programu, podejmowano następujące działania:
z rodzinami pracowało 2 asystentów rodziny,
pomocą asystentów objętych było 25 rodzin, w których wychowywało się 40 dzieci,
współfinansowanie pobytu dla 31 dzieci w zastępczych formach opieki,
kontynuacja integracji rodzin przez odkrywanie zalet terenów zielonych gminy wiejskiej i miejskiej, zajęcia edukacyjne w rodzinach oparte na programie Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”,
zajęcia edukacyjne, terapeutyczne z wykorzystaniem zakupionych gier tematycznych, fachowej literatury,
kontynuacja promocji zdrowego stylu życia zgodnie z zaleceniami Narodowego Instytutu Żywienia,
zajęcia edukacyjne na podstawie wskazówek Fundacji „Dbam o swój zasięg” (jak korzystać z nowości technologii),
pedagogizacja rodzin w ramach problematyki „Polski Autyzm” dla rodzin z problemem niepełnosprawności u dzieci,
omawianie filmików poglądowych w ramach „Akademii Wychowania” prowadzonej przez Michała Kędzierskiego – problemy rodziców z akceptacją metod wychowawczych,
wspieranie rodzin w różnego rodzaju kryzysach - rozwój Zespołu ds. Asysty Rodzinnej umożliwi przekazany przez Gminę Lubin umową użyczenia lokal mieszkalny w Lubinie ul. Mickiewicza 78/7 o nazwie „Pozytywka” - wspieranie rodzin w różnego rodzaju kryzysach.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIV/149/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 2 grudnia 2019 r.
Cel:
Głównym celem programu jest poprawa jakości życia osób starszych w Gminie Lubin oraz zagwarantowanie im pełnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez zaspokajanie ich potrzeb we wszystkich sferach i na każdym etapie życia.
Realizacja w 2024 r.:
Podejmowano działania w ramach programów i form wsparcia:
realizacja pomocy w formie usług opiekuńczych,
realizacja programu "Opieka 75+",
realizacja programu "Korpus Wsparcia Seniorów"- moduł II tzw. opieka na odległość,
poradnictwo, rozmowy wspierające,
praca socjalna: pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, wizytach lekarskich (kontakt z lekarzem, realizacja recept, umawianie wizyt),
organizacja szkolenia dla Seniorów dotyczącego bezpieczeństwa w sieci.
Programy z obszaru ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XL/402/2022 Rady Gminy Lubin z dnia 13 czerwca 2022 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu. Program ma na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowym oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które mierzą się z problemem narkomanii. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych gminy.
Realizacja w 2024 r.:
W zakres realizacji programu wchodziły następujące działania:
prowadzono 5 świetlic socjoterapeutycznych, w których uczestniczyło łącznie 158 dzieci i młodzieży. Zrealizowano 535 godzin zajęć socjoterapeutycznych,
zorganizowano zimowy i letni obóz profilaktyczny dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Lubin. Łącznie w obu turnusach wzięło udział 29 uczestników,
wydarzenia edukacyjno-profilaktyczne, w ramach których przeprowadzono 5 wydarzeń obejmujących pokazy filmowe, spektakle, warsztaty oraz prelekcje, w tym programy rekomendowane przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (KCPU). Łącznie wzięło w nich udział 584 uczestników, w tym: uczniowie – 512, nauczyciele – 65, rodzice i inne osoby – 7,
Punkt Konsultacyjno-Diagnostyczny, w ramach działalności Punktu zrealizowano 848 godzin dyżurów. Udzielono 346 konsultacji, z których skorzystało łącznie 60 osób,
terapia osób dorosłych uzależnionych i współuzależnionych, dofinansowano realizację terapii dla dorosłych w jednym cyklu, w którym uczestniczyło 8 osób. Łącznie odbyły się 24 godziny zajęć terapeutycznych,
kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł 2024”. Kampania została przeprowadzona w 6 szkołach na terenie gminy. Wzięli w niej udział: uczniowie – 926, nauczyciele – 43, rodzice – 624 osoby. Łącznie przekazano 2.440 sztuk materiałów profilaktycznych (karty pracy, ulotki itp.),
zakup materiałów edukacyjnych na potrzeby działań profilaktycznych, w tym półkolonii organizowanej w Szkole Podstawowej w Szklarach Górnych, zakupiono pomoce dydaktyczne, karty pracy oraz gry profilaktyczne – zrealizowano 2 zakupy obejmujące łącznie 3 pozycje,
szkolenie sprzedawców alkoholu, przeprowadzono szkolenie dla sprzedawców napojów alkoholowych, połączone z audytem metodą „tajemniczego klienta” w 23 punktach sprzedaży na terenie gminy,
dożywianie dzieci, zapewniono dożywianie 59 dzieci uczestniczących w zajęciach w świetlicach socjoterapeutycznych,
Postępowania sądowe w sprawie leczenia odwykowego, pokryto opłaty sądowe oraz sfinansowano opinie biegłych związane ze kierowaniem wniosków do sądu o:
przeprowadzenie badania w celu ustalenia stopnia uzależnienia od alkoholu,
zobowiązanie do podjęcia leczenia w zakładzie lecznictwa odwykowego.
Łącznie sfinansowano 17 opłat sądowych i opinii biegłych.
Posiedzenia Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
Komisja liczyła 5 członków,
odbyły się 22 posiedzenia Komisji,
29 wniosków skierowanych do Komisji,
16 wniosków przekazanych do sądu,
64 wysłane zaproszenia na posiedzenia Komisji,
45 osób zaproszonych na posiedzenie Komisji,
29 rozmów przeprowadzonych z osobami zaproszonymi,
12 rozmów z członkami rodzin,
8 postanowień w sprawach wydania opinii do wniosków o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.
Podstawa prawna:
Uchwała nr IV/32/2024 Rady Gminy Lubin z dnia 30 lipca 2024 r. w sprawie przyjęcia do realizacji gminnego programu polityki zdrowotnej pn. „Program profilaktyki i wczesnego wykrywania nadwagi i otyłości wśród dzieci w gminie Lubin na lata 2024-2027"
Cel:
Program pozwoli na zwiększenie skuteczności zapobiegania nadwadze i otyłości oraz ich powikłaniom wśród uczniów w Gminie Lubin, poprzez działania obejmujące edukację żywieniową, promowanie aktywności ruchowej, korektę nawyków żywieniowych i zmianę sposobu żywienia.
Celem głównym programu jest obniżenie wartości wskaźnika BMI o co najmniej 3 centyle wśród co najmniej 20% uczestników II etapu programu, zmagających się z nadwagą lub otyłością. Zaplanowane interwencje obejmują badania przesiewowe (w tym pomiary antropometryczne wykonane na początku roku w ramach bilansu III-klasisty) oraz interwencje multidyscyplinarne (konsultacje dietetyczne, konsultacje psychologiczne/psychodietetyczne oraz konsultacje z zakresu aktywności ruchowej.
Cele szczegółowe:
Podniesienie lub utrzymanie wiedzy w zakresie profilaktyki pierwotnej i wtórnej nadwagi i otyłości, wśród co najmniej 30% dzieci uczestniczących w działaniach edukacyjnych w Programie (etap I),
Podniesienie lub utrzymanie wiedzy w zakresie profilaktyki pierwotnej i wtórnej nadwagi i otyłości, wśród co najmniej 60% rodziców uczestniczących w działaniach edukacyjnych w Programie (etap I).
Realizacja w 2024 r.:
Program jest skierowany do dzieci zamieszkujących gminę Lubin, uczęszczających do klas III szkół podstawowych w latach 2024-2027, oraz ich rodziców/opiekunów prawnych będących mieszkańcami gminy Lubin, którzy zostaną objęci działaniami informacyjno-edukacyjnymi.
Działania edukacyjne w programie obejmują corocznie ok. 134 dzieci oraz ich rodziców, etap II Programu obejmuje ok. 15 dzieci rocznie.
Program w założeniu finansowany jest ze środków własnych Gminy Lubin. Na 2024 r. pozyskano 6.590,00 zł z Województwa Dolnośląskiego, co stanowi 50% kwoty do wydatkowania.
Programy z obszaru oświaty
Podstawa prawna:
Lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkałych na terenie Gminy realizowany jest zgodnie z założeniami programowymi i regulaminem programu określonym odpowiednio w uchwale Nr XXXV/229/2016 z dnia 29 czerwca 2016 r. oraz uchwałą Nr XXXV/230/2016 z dnia 29 czerwca 2016r. (ze zm.).
Cel:
Program polega na zakupie przez gminę Lubin biletów imiennych obowiązujących w komunikacji powiatowej organizowanej na terenie powiatu lubińskiego i dotychczas obejmował on dzieci i młodzież szkół podstawowych i gimnazjalnych zamieszkałych na terenie gminy Lubin, nie dłużej niż do 24 roku życia.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach przyjętego Programu Gmina Lubin zobowiązała się do zakupu dla dzieci i młodzieży biletów miesięcznych imiennych na powiatową komunikację publiczną na terenie Powiatu Lubińskiego.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVII/261/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów.
Cel:
Głównym celem utworzenia Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów, zwanego w dalszej części „Programem”, jest zachęcanie uczniów do pogłębiania posiadanych uzdolnień i zainteresowań, stworzenie systemu motywacji do ciągłej pracy nad rozwijaniem szczególnych talentów. Programem zostaną objęci uczniowie szkół podstawowych pobierających naukę na terenie Gminy Lubin oraz uczniowie będący mieszkańcami Gminy Lubin pobierający naukę w szkołach ponadpodstawowych i policealnych poza terenem Gminy Lubin osiągający sukcesy w nauce, sporcie i innych dziedzinach artystycznych.
W oparciu o przyjęty Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów oraz zgodnie z art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty podjęto uchwałę nr XXVIII/277/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania stypendiów uczniom oraz uchwałę nr XXVIII/278/2021 z dnia 30 marca 2021r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania stypendiów studentom. Uchwała wprowadziła zmiany w regulaminie przyznawania stypendiów dla uczniów, mają one podobny charakter jak stypendia dla studentów. Stypendium ma jednorazowy charakter i dotyczy wyników uzyskanych w roku szkolnym, za który składany jest wniosek. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określił nowe, szczegółowe warunki, formy, zakres i tryb udzielania stypendium wybitnie uzdolnionym dzieciom i młodzieży pobierającym naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin oraz w szkołach ponadpodstawowych i średnich zlokalizowanych poza gminą. Programem stypendialnym objęci zostali oprócz uczniów szkół średnich również uczniowie szkół podstawowych.
Stypendium Wójta dedykowane jest wybitnym uczniom szkół podstawowych i stanowi szczególną formę gratyfikacji szczególnie uzdolnionej młodzieży ze szkół podstawowych, gdyż najzdolniejsze dzieci za bardzo dobre wyniki w nauce uzyskują również stypendia przyznawane przez dyrektorów tych jednostek.
Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce dla uczniów/absolwentów:
Szkół podstawowych:
w klasie IV-VI uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,9,
w klasie VII-VIII uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,8,
uzyskać wzorową ocenę z zachowania.
Szkół ponadpodstawowych i średnich:
być mieszkańcem gminy Lubin,
uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,1,
uzyskać wzorową lub bardzo dobrą ocenę z zachowania – dotyczy tylko uczniów/absolwentów szkół ponadpodstawowych.
Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać stypendium za szczególne osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe dla uczniów/absolwentów:
Szkół podstawowych:
być uczniem klasy IV-VIII,
indywidualnie lub grupowo uzyskać tytuł laureata w konkursie lub turnieju na szczeblu minimum wojewódzkim, zdobywając nagrodę główną lub zajmując miejsca od I do III lub zostać finalistą w konkursie lub turnieju na szczeblu wyższym, jeśli konkurs lub turniej przewiduje eliminacje na szczeblach niższych, zgodnie z regulaminem przeprowadzanych zawodów/turnieju wiedzy, artystycznych, sportowych.
Szkół ponadpodstawowych i średnich:
być mieszkańcem gminy Lubin,
być uczniem szkoły ponadpodstawowej lub policealnej realizującym zajęcia w systemie dziennym,
indywidualnie lub grupowo uzyskać tytuł laureata, w konkursie lub turnieju na szczeblu minimum wojewódzkim, zdobywając nagrodę główną lub zajmując miejsca od I do III lub zostać finalistą w konkursie lub turnieju na szczeblu wyższym, jeśli konkurs lub turniej przewiduje eliminacje na szczeblach niższych, zgodnie z regulaminem przeprowadzanych zawodów/turnieju wiedzy, artystycznych, sportowych.
Realizacja w 2024 r.:
Program dał możliwość przyznawania stypendiów dla uczniów z terenu i spoza terenu Gminy Lubin oraz studentów z terenu Gminy Lubin. Od 2021 r. stypendium przyznawane jest raz w roku.